Najnowszy wpis

dude.pl na Facebooku

Blog

Jak podnieść współczynnik konwersji w witrynie internetowej

środa, 14 listopad 2012 Dodał:  Artur

Każda witryna internetowa jest inna – ma odmienny układ, ścieżkę konwersji i różne cele marketingowe. Nie ma zatem stuprocentowych strategii optymalizacji współczynnika konwersji. Niemniej jednak można wyodrębnić elementy, które w dalszych testach przyniosą znacznie wzrosty współczynnika konwersji.

Współczynnik odrzuceń, czyli ile tracimy na samym początku

Wykonując optymalizację konwersji warto zacząć od przejrzenia podstawowego współczynnika, który jest monitorowany przez wszystkie narządzania analityczne – współczynnik odrzuceń. Jest to informacja, która mówi jak duży procent użytkowników opuszcza ją bez przejścia na dowolną inną podstronę.

Wysoki współczynnik odrzuceń może dać informacje o złym dopasowaniu przekazu reklamowego do zawartości strony docelowej lub złym dopasowaniu reklamy do grupy użytkowników.

Dla każdego użytkownika istotne jest otrzymanie odpowiedzi na jego pytanie i potrzeby. Dobry przekaz reklamowy może kierować użytkowników na słabe strony docelowe, co z pewnością przełoży się na wysoki % odrzuceń już na samym początku ścieżki konwersji.

Aby zwiększyć szanse na zatrzymanie użytkownika dłużej na stronie, musi on otrzymać na stronie docelowej (landing page) dokładnie to, o czym został poinformowany w przekazie reklamowym. Np: jeśli tekst reklamowy zawiera informacje o darmowej dostawie i szybkiej realizacji zamówienia, to na stronie docelowej powinna być wyeksponowana ta sama informacja. Użytkownik został przekonany do kliknięcia właśnie w reklamę z tą informacją i powinien być on zapewniony o dobrym wyborze. Im mniej informacji użytkownik musi znaleźć lub się domyślić, tym większa szansa że przejdzie dalej i będzie kontynuował proces konwersji.

Dlaczego właśnie nasza oferta jest wyjątkowa

Każdy użytkownik poszukujący danego produktu lub usługi staje przed wyborem oferty spośród wielu propozycji.
Dlatego na etapie przekazu reklamowego oraz zaraz po przejściu na witrynę, czyli na stronie docelowej, bardzo ważne jest wyeksponowanie zalet oferty. W tym miejscu trzeba przekonać użytkownika dlaczego nasza oferta jest lepsza, jaka jest jej przewaga oraz jakie korzyści odniesie klient po skorzystaniu z naszych usług.

Bez względu na rodzaj prowadzonej działalności i typ strony docelowej, użytkownik poszukuje odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego ta oferta jest lepsza od pozostałych?”. Prowadząc sprzedaż online nie konkuruje się wyłącznie ceną, kluczowe znaczenie może mieć również dostępność produktów, szybkość realizacji, transport, możliwość zwrotu, sposób płatności, gwarancja lub szerokość oferty (np. opcje kolorystyczne).

Łatwość dokonania konwersji

W chwili kiedy użytkownik zdecyduje się kupić produkt lub zamówić usługę staje przed pytaniem „Co dalej?”.
Odpowiedzią na to pytanie jest dobrze wyeksponowany i widoczny przycisk call to action (wezwanie do działania). Przycisk powinien mieć jasny przekaz, np. w przypadku sklepów internetowych może to być: „Kup”, „złóż zamówienie”, a np. przypadku przycisku kierującego do formularza kontaktowego: „Wyślij zapytanie”, „Skontaktuj się z nami”.

Drugim elementem ułatwiającym dokonanie konwersji jest łatwy i krótki formularz, gdzie wymagane będą jedynie najważniejsze informacje.
W ten sposób skrócony do minimum będzie czas jaki trzeba poświęcić na realizację zamówienia, ograniczając tym samym możliwość porzucenia formularza.

Zbyt długie formularze lub ścieżka celu składająca się ze zbyt wielu małych kroków, to wiele okazji do rezygnacji i niedokończenia konwersji.

Podsumowanie

Optymalizacja konwersji to działania złożone, a współczynnik konwersji można znacząco zwiększyć stosując się do podstawowych zasad podanych powyżej. Nie ma jednak niezawodnych strategii na maksymalizację współczynnika konwersji. Zastosowanie się do powyższych zasad jest natomiast bardzo dobrym punktem wyjścia do przeprowadzania późniejszych testów A/B i sprawdzenia szczegółowych rozwiązań.