Najnowszy wpis

dude.pl na Facebooku

Blog

Pozycjonowanie czy linki sponsorowane

piątek, 16 lipiec 2010 Dodał: Artur

Wpisując zapytania do wyszukiwarki Google, otrzymujemy zawsze dwa typy wyników. Pierwsze to wyniki organiczne, nazywane także naturalnymi. Jak wiadomo te wyniki dla popularnych fraz nie są naturalne, lecz ich pozycje wynikają z procesu jakim jest pozycjonowanie stron internetowych. To właśnie dzięki pozycjonowaniu witryny internetowe znajdują się na najwyższych pozycjach na określone zapytania.
Drugim typem wyników są linki sponsorowane dopasowane tematycznie do zapytania kierowanego do wyszukiwarki. Linki z boksów reklamowych są płatne i pozycje poszczególnych jednostek reklamowych zależą od stawki za kliknięcie oraz kilku innych czynników jak wynik jakości itp.

Pozycjonowanie

Stosując pozycjonowanie wspomagane optymalizacją można osiągnąć bardzo dobre wyniki na popularne i bardzo trudne frazy. Pozwoli to na generowanie dużego ruchu stosunkowo niewielkim kosztem. Przy pozycjonowaniu należy jednak liczyć się z ryzykiem nieosiągnęcia pozycji, spadkami pozycji, malejącym zainteresowaniem danym hasłem kluczowym itp. Niemniej jednak wciąż jest to najtańsza i najbardziej skuteczna forma reklamy.

Linki sponsorowane

Linki sponsorowane z kolei pozwolą na natychmiastowe rozpoczęcie kampanii reklamowej i praktycznie w kilka chwil od uruchomienia linków, nasza reklama będzie widoczna w Google. Ponadto kampania PPC ma taką zaletę, że można ją w każdej chwili wstrzymywać, uruchamiać, zmieniać budżet, słowa kluczowe itp. Elastyczność w zarządzaniu linkami sponsorowanymi jest nieporównywalnie większa niż w przypadku pozycjonowania. Wadą kampanii PPC jest większy koszt niż w przypadku pozycjonowania i nawet najlepiej zoptymalizowane kampanie są znacznie droższe. Jednakże kampanie Adwords to obok pozycjonowania jedna z najtańszych form reklamy.

Najlepszym wyjściem wydaje się być uruchomienie zarówno linków płatnych jak i pozycjonowania. Dzięki SEM, czyli SEO (pozycjonowanie) oraz PPC (linki sponsorowane) dotrzemy do najszerszego grona użytkowników. Pozycjonowanie słów najbardziej popularnych i najdroższych oraz optymalizacja dlugiego ogona w połączeniu z linkami sponsorowanymi na wiele średnio obleganych fraz pozwolą na najbardziej efektywną promocję naszej strony, produktów czy usług w wyszukiwarkach.

Canonical Link Tag

piątek, 16 lipiec 2010 Dodał: Artur

Google, Yahoo! i Microsoft połączyli siły w walce z duplikującą się treścią w wyszukiwarkach. Inżynierowie Google znaleźli na to prosty sposób poprzez dodanie dodatkowego tagu w sekcji HEAD. Do akcji przyłączyły się dwie pozostałe korporacje i liczącymi się w rynku amerykańskim wyszukiwarkami.

Duplicate content

Można by się zastanawiać, po co to wszystko. Odpowiedź jest bardzo prosta. Wyszukiwarka indeksuje i zapisuje w swoim indeksie każdy pojedynczy adres URL i każdemu adresowi przypisuje odpowiednią wartość w rankingu. Szacuje się, że ok. 20% adresów URL w całym internecie zawiera zduplikowaną treść, są po prostu powielone. Wynika to np. ze stosowania sesji, programów partnerskich itp. Przez to ciężko określić dokładną wartość danej strony, a wyszukiwarki mają więcej pracy przy indeksowaniu intrnetu.

rel="canonical"

Określenie linki kanonicznego, czy jak kto woli macierzystego pozwoli określić główny adres URL danej podstrony. Dzięki temu indeksowana będzie tylko i wyłącznie jedna strona, a przekazywana wartość poprzez linki zewnętrzne do strony będą właściwie zliczana.

Przykład użycia

<link rel="canonical" href="http://www.dude.pl" />

Co na to pozycjonowanie

Prawdopodobnie pozycjonerzy szybko zaczną próbować wykorzystywać tę metodę po podnoszenia wartości strony w rankingu poprzez celowe użycie bardzo podobnych stron z adresami przypominającymi użycie np sesji i wstawienie do nich dodatkowego linku do strony pozycjonowanej. Co do tak naprawdę przyniesie? Przekonamy się już niebawem kiedy zostaną wykonane pierwsze testy i wdrożenia. Mam nadzieję, że Google przewidziało taką ewentualność

Google Ad Planner, czyli statystyki konkurencji dla wszysktich

piątek, 16 lipiec 2010 Dodał: Artur

Google Ad Planner to w założeniu bezpłatne narzędzie do planowania kampanii reklamowych w internecie, ale przy okazji także bardzo dobre narzędzie do porównania podstawowych statystyk konkurencji

Skąd Ad Planner pobiera dane

Większość danych jest zbierane z Google Analytics. Ci, którzy zgodzili się na udostępnienie swoich danych firmom trzecim dostarczają dokładnych informacji o swoim rzeczywistym ruchu na stronie. Prawdopodobnie jednak dane są uśredniane i to co możemy zobaczyć w Ad Planner to z pewnością średnia wartość miesięczna z przełomu kilku miesięcy.

Jak czytać dane o witrynach w Ad Planner

Wersja dla polskich witryn jest jeszcze mocno okrojona, ale jest już możliwe zbieranie informacji wg podziału na województwa, słowa kluczowe, lub poprzez podanie adresu strony internetowej. W ostatnim przypadku wyświetlone zostanie informacje o zbliżonych tematycznie stronach. Można przejrzeć ilość użytkowników w miesiącu, a także liczbę odłon jaką generują strony w ciągu miesiąca. To już bardzo dużo i na podstawie tych danych można określić pozycję naszej strony na rynku.

Podsumowanie

Oczywiście na dostępne informacje trzeba patrzyć z małym dystansem, ponieważ nieznacznie mogą one się różnić od danych rzeczywistych, jednakże można się spotkać z informacjami od właścicieli popularnych witryn, że dane na temat ich stron były rzetelne. Dla wielu z Was dane statystyczne dostępne w Ad Planner mogą posłużyć do porównywania swojej strony z witryną konkurencyjnymi, ale także posłużyć jako niezbędne źródło informacji przy planowaniu przyszłych podobnych przedsięwzięć i tworzeniu biznesplanu.

6 czynników, bez których nie ma mowy o dobrym pozycjonowaniu

piątek, 16 lipiec 2010 Dodał: Artur

Pozycjonowanie stało się ostatnimi czasy bardzo popularne. Na tyle, że małe firmy na własną rękę zaczynają pozycjonować strony i nie zlecają słów kluczowych specjalistom. Nie dziwi też fakt, że dzięki temu w polskim SEO świecie zapanował nieład i setki, a nawet tysiące stron otrzymują o Google różnego rodzaju filtry.

A przecież całe SEO i pozycjonowanie można zawrzeć kilku prostych punktach.

Załóżmy, że nie znamy się na SEO i jest to dla nas termin zupełnie obcy. Co wg. Was w tej sytuacji należy zrobić, aby Wasza strona stała się bardziej wartościowa, a pozycje zajmowane w wyszukiwarkach były jak najwyższe?

Odpowiedź na to pytanie zawarta jest w 6 punktach, które są opisane poniżej.

1. Dobra zawartość merytoryczna strony.

Jakość strony to nie tylko jej layout, ale przede wszystkim treść. Wielokrotnie miałem do czynienia z firmami, które chciały zlecić pozycjonowanie, ale strony docelowe nie przedstawiały żadnej unikalnej ani wartościowej treści.
Prawda jest taka, że bez dobrej treści nie może być mowy o zajmowaniu pierwszych pozycji na konkurencyjne frazy kluczowe w naturalnych wynikach w Google.

2. Dobra struktura informacji

Nie chodzi tutaj o zagadnienie ściśle techniczne, lecz o zdrowo rozsądkową strukturę. Ważne jest aby właściwy tytuł strony/treści odpowiadał jej zawartości. Treść powinna być uporządkowana w akapity w mniejszych działach oznaczanych subtytułami. Listy powinny być ponumerowane bądź wypunktowane, obrazki opisane tekstem alternatywnym a ważne informacji muszą być dla użytkownika szybko dostępne. Można to uzyskać poprzez pogrubienia, podkreślenia itp.
To wszystko można zawrzeć pod określeniem: semantyczna struktura kodu. Tak pisane treści i artykuły będą bardziej zrozumiane dla odbiorcy, a tym samym dla wyszukiwarki.
Warto przy tym zapamiętać, że wyszukiwarka Google jest budowana dla ludzi i przez ludzi. Tak też należy postrzegać relację: strona internetowa - wyszkiwarka ? użytkownik.

3. Brak tanich i głupich sztuczek

Już dawno wyszło z mody redagowanie tekstów na stronie ze słowami kluczowymi w kolorze tła. Ale to nie wszystko. Jest wiele innych czynników, które Google zna i uważa za złe. Należą do nich przede wszystkim: systemy wymiany linków (SWL), automatyczne katalogowanie, upychanie słów kluczowych w stopce strony, linki nie powiązane tematycznie, opisywanie obrazków słowami kluczowymi, linki w stopkach (należy zaznaczyć, że nie wszystkie są złe) itp.
Google jest znacznie mądrzejsze od nas i techniki pozycjonowania powinny być tak używane, aby algorytm Google widział naszą stroną przede wszystkim jako wartościową dla użytkownika, a nie dla wyszukiwarki jako głównego odbiorcy.

4. Przydatne informacje do których warto linkować

Czy przeczytałeś kiedyś artykuł czy treść, która była dla Ciebie bardzo interesująca i chciałeś się tym podzielić z innymi? Na tej zasadzie opiera się wyszukiwarka Google. Linki tematyczne, z opisowym anchorem są o wiele bardziej wartościowe niż nic nie znaczące linki z SWL, katalogów itp. Treści bardzo unikalne i wartościowe mają szansę na pozyskanie najcenniejszych linków ? naturalnych.

5. Jasne i precyzyjne adresy URL

Adresy URL zawierające nazwę strony, tytuł artykułu są znacznie lepiej odbierane przez użytkowników niewiele znaczące adresy dynamiczne np.: http://www.dude.pl/index.php?option=com_content&id=70&task=view&Itemid=97 Zamiast: http://www.dude.pl/seo/jak-w-7-dni-wyjsc-z-filtra-w-google.html

6. Wiarygodność strony, wiarygodne źródło informacji wysokiej jakości

Z tym pojęciem wiąże się głównie wiek domeny, jak i jakość linków zebranych przez ten cały okres ze stron uznanych przez Google jako wartościowe. Mimo, że PR (PageRank) nie ma bezpośredniego znaczenia dla ustalania naturalnych wyników, to jednak mimo wszystko jeśli nadaży się taka możliwość warto zadbać o linki na stronach wartościowych. Np. katalog DMOZ, Wikipedia, katalog ONET i WP i z innych stron o długiej historii w Google.

A jeśli nie będzie efektów?

To wszystko sprawi, że nasze strony będą lepiej oceniane przez Google i będzie możliwość osiągania najwyższych pozycji. Wymaga to jednak poświęcenia wielu czasu i pracy, a budowanie jakości strony nie jest takie proste. Może też się zdarzyć, że przestrzeganie tych wszystkich reguł nie da najwyższych pozycji. Jest to całkiem prawdopodobne. SEO to coś więcej. Należy dbać o stały przyrost wartościowych linków bo bez nich Wasza strona nigdy nie będzie na pierwszym miejscu.

Kampanie Google Adwords

piątek, 16 lipiec 2010 Dodał: Artur

Prowadzenie efektywnej kampanii Adwords, w szczególności jej optymalizacja oraz maksymalizacja zwrotu z inwestycji, jest trudnym i pracochłonnym procesem. Profesjonalne kampanie Google Adwords wymagają specjalistycznej wiedzy popartej doświadczeniem oraz znajomością wyszukiwarki Google.

Jak prowadzimy kampanie Adwords

Kampanie Adwords wymagają solidnego przygotowania. Aby kampania była efektywna, linki sponsorowane muszą charakteryzować się dużą klikalnością (CTR) oraz być odpowiednio dopasowane do zainteresowań użytkownika czyli treści zapytania do Google.

Badanie rynku i konkurencji, a Kampanie Google Adwords

Przed przystąpieniem do stworzenia kampanii Google niezbędne jest poznanie najbliższej konkurencji. W szczególności badamy słowa kluczowe na jakie widać linki konkurencji oraz popularność danych fraz na podstawie ilości reklam na dane zapytanie.
Dodatkowo badaniu należy poddać, samą treść reklam oraz strony docelowe "landing pages". To da nam obraz istotności poszczególnych elementów oraz pozwoli określić jakie zmiany na stronie należy wprowadzić, aby usprawnić naszą ofertę.

Zlokalizowanie przewagi konkurencyjnej

Po dokonaniu analizy konkurencji należy sprecyzować w czym nasza oferta jest lepsza i co należy wyeksponować, aby pokonać konkurencję. Warto tutaj określić wagi poszczególnych cech oferty i wyraźnie zaznaczyć, co jest najważniejsze dla naszych klientów.
Dodatkowo na tym etapie szukamy nisz, które w przyszłości mogą być bardzo korzystne dla nas pod kątem kosztów ogólnych prowadzenia kampanii Adwords.

Dobór słów kluczowych

Po zebraniu słów kluczowych konkurencji oraz sprecyzowaniu naszej oferty, dobieramy te słowa, które najlepiej odpowiadają naszej ofercie oraz są relatywnie tanie w stosunku do słów bardzo konkurencyjnych.
Na tym etapie poszukujemy także dodatkowych niszowych wyrażeń, które będą tanie (niska konkurencyjność) i dzięki którym osiągniemy wyższe CTR dla całej kampanii. Po określeniu wszystkich fraz kluczowych, należy je umieścić w grupach reklam dla których będą tworzone teksty reklamowe.

Tekst reklamowy

Treść naszej reklamy jest niezwykle istotna dla powodzenia całej kampanii. Niezwykle ważne jest odpowiednie dobranie odpowiedniego tytułu linki reklamowego dla poszczególnych fraz kluczowych i grup reklam. Od treści reklamy zależeć będzie wynik jakości oraz CTR.
W opisie linku reklamowego należy zamieszczać zachęcenie do akcji czy też podać informacje o promocji. Naturalnie nie zapominamy o słowie kluczowym w opisie boksy reklamowego Ostatnią częścią naszej reklamy sponsorowanej jest adres witryny. Najczęściej stosuje się nazwę domeny wraz z podaniem słowa kluczowego po adresie. Dzięki takiemu zabiegowi klient jest przekonany, że nie trafi na stronę główną, ale do szczegółowego opisu produktu czy usługi którą jest zainteresowany. Naturalnie to wpłynie na podwyższenie CTR.

Landing Page

Strona docelowa jest bardzo istotnym czynnikiem w punktu widzenia powodzenie kampanii. Osiągając wysoki CTR i optymalizując koszty przyciągniemy na naszą stronę wielu potencjalnych klientów, ale decyzja o skorzystaniu z naszej oferty jest zależna od strony docelowej. Dlatego też warto, aby landing page była stroną dokładnie odpowiadającą na zapytania klientów.
Do tego celu warto tworzyć osobne strony dla różnych grup reklam. Co więcej, strony docelowe z kampanii Adwords powinny nie być zaindeksowane przez Google, aby lepiej i dokładniej mierzyć zwrot z inwestycji w kampanię Google Adwords.

Uruchomienie Kampanii Google Adwords

Po bardzo dobrze skonstruowanej stronie oraz odpowiedniemu dobraniu fraz kluczowych i treści reklam nasza kampania Google Adwords jest przygotowana do uruchomienia.
W początkowej fazie kampanii ustawiamy wyższe stawki za kliknięcie. Dzięki temu otrzymamy wysoki CTR co przełoży się w dużej mierze na współczynnik jakości i w dalszym etapie pozwoli na znacznie obniżenie stawek przy zachowaniu wysokich pozycji naszych reklam.

Monitorowanie kampanii Adwords

Ostatni etap jest właściwym prowadzeniem kampanii. Stały monitoring pozwoli utrzymać nasze kampanie Adwords na najwyższym poziomie. Ten etap polega nie tylko na wycofywaniu nieopłacalnych słów kluczowych, ale tutaj powtarza się każdy element kampanii. Tutaj następuje stałe obserwowanie ruchów konkurencji, poszukiwanie nowych fraz kluczowych, optymalizacja tekstów reklamowych oraz testowanie różnych wersji landing page w celu maksymalizacji skuteczności i zwiększania CR - Conversion Rate.